Osteoporoza – wygraj z chorobą

Osteoporoza to najczęstsza choroba kości, dotykająca zarówno mężczyzn, jak i kobiety. Światowa Organizacja Zdrowia uznała ją za chorobę cywilizacyjną. Szacuje się, że na świecie dochodzi średnio do dwóch złamań kości w ciągu minuty z powodu osteoporozy. Choć brzmi to groźnie, choroby tej uniknąć można w łatwy sposób. Odpowiednia dieta, bogata w białka, wapń i witaminę D to klucz do sukcesu.

Osteoporoza – przyczyny choroby

Osteoporoza to schorzenie, w wyniku którego dochodzi do zaniku tkanki kostnej, czego skutkiem jest wzmożona łamliwość kości. Najczęściej dotyka ona kobiety w wieku dojrzałym. Czynniki mogące wywoływać osteoporozę to:

• niedobór wapnia i witaminy D w organizmie,
  • skłonności genetyczne,
  • aktywność fizyczna,
  • palenie papierosów,
  • stosowanie niektórych leków (leki przeciwpadaczkowe, zmniejszające krzepliwość, sterydy),
  • niektóre choroby tarczycy, wątroby, stawów,jelit i nerek,
  • wczesne zakończenie miesiączkowania (zwłaszcza, gdy jest ono skutkiem usunięcia jajników).

Choć niektóre przyczyny osteoporozy są od nas niezależne, możemy wyeliminować te, na które mamy wpływ. Warto przede wszystkim uzupełnić dietę w produkty, bogate w wapń i białka, a zatem jajka czy też przetwory mleczne oraz rośliny strączkowe i zielonolistne.

Objawy osteoporozy

Osteoporoza to choroba, którą niezwykle trudno jest rozpoznać we wczesnym stadium, ponieważ przebiega właściwie bezobjawowo. Pierwszym skutkiem schorzenia są zazwyczaj złamania.Świadczą one o zaawansowaniu choroby. Warto jednak pamiętać, że nie każde złamanie oznacza osteoporozę. Naszą uwagę powinny zwrócić pęknięcia kości po błahych upadkach, które normalnie powinny skończyć się jedynie stłuczeniem.

W niektórych przypadkach osteoporozy pacjenci obserwują zmniejszenie wzrostu oraz zaokrąglenie pleców. Czynniki te mogą występować razem, osobno lub w ogóle. Szybki spadek masy ciała to kolejny objaw, który powinien zwrócić naszą uwagę. Warto wówczas zdecydować się na wizytę u specjalisty.

Osteoporoza – badania

Diagnoza osteoporozy, podobnie jak wielu innych schorzeń, wymaga badań. Zazwyczaj lekarz zleca badanie densytometryczne, czyli badanie gęstości kości, którego wynik wskazuje na chorobę lub jej brak. Następnie należy poddać się analizie krwi z uwzględnieniem poziomu wapnia i fosforu. Zazwyczaj zleca się także badanie moczu. Dopiero po uzyskaniu wyników lekarz może dobrać odpowiednią terapię w zależności od stopnia zaawansowania choroby.

Osteoporoza – rodzaje

Osteoporoza zazwyczaj występuje pod jedną z dwóch postaci.

1. Osteoporoza pierwotna zazwyczaj dotyka pacjentów w wieku 40-45 lat (w zależności od płci – mężczyźni później). Związana jest ze starzeniem się układu szkieletowego. Do jej powstania przyczyniają się: alkohol, papierosy, niedobór witaminy D i mała aktywność ruchowa.
  2. Osteoporoza wtórna wywoływana jest przez przyjmowanie leków lub niektóre choroby. Czynniki, wpływające na wystąpienie schorzenia to: cukrzyca, nadczynność tarczycy czy zaburzenia wchłaniania. Może dotykać pacjentów w różnym wieku.

Leczenie osteoporozy

Osteoporoza leczona jest w wielu specjalistycznych klinikach, jak na przykład przychodnia Ortodentika w Łukowie. Celem terapii jest przede wszystkim zachowanie masy kostnej, uniemożliwiającej łatwe złamania. W tym celu stosuje się środki farmakologiczne. Pacjenci powinni przyjmować witaminę D i wapń oraz uzupełnić dietę o produkty, bogate w te właśnie składniki. Wszelkie preparaty dobierane są indywidualnie do rodzaju schorzenia pacjenta. Należy pamiętać, że leczenie wymaga stałego nadzoru lekarza.

0 Odpowiedzi

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Podziel się swoim zdaniem.