Synowectomia – leczenie stanów zapalnych stawu kolanowego

Synowectomia to jeden ze sposobów objawowego leczenia stanów zapalnych stawów. Można ją także wykorzystać do niwelowania skutków zniszczenia stawów, wywołanych przez krwawienia dostawowe. Metoda ta jest szczególnie polecana w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów. To operacja chirurgiczna lub nieinwazyjny zabieg, polegające na usunięciu błony maziowej zmienionej chorobowo. Najczęściej wykonuje się ją w obrębie nadgarstka i stawu kolanowego, choć możliwe jest przeprowadzenie synowectomii w każdym stawie.

Rodzaje synowectomii

• Synowectomia artroskopowa – polega na przeprowadzaniu zabiegu z operacyjnym wprowadzeniem do stawu narzędzi artroskopowych.
  • Synowectomia chemiczna (synowiorteza) – opiera się na wstrzyknięciu do stawu związku chemicznego, niszczącego komórki błony maziowej.
  • Synowectomia radioizotopowa (radiosynowectomia) – polega na wstrzyknięciu do jamy stawu radioizotopu, niszczącego błonę maziową.

Przebieg zabiegu

Przebieg synowectomii różni się w zależności od techniki, w jakiej zabieg ten jest wykonywany. Operację przeprowadza się w znieczuleniu ogólnym (w przypadku zabiegów otwartych) lub miejscowym. Przed zabiegiem należy przekazać lekarzowi wszystkie informacje dotyczące przebytych chorób oraz przyjmowanych lekarstw, a także uczuleń. Podczas zabiegu przez dostęp operacyjny wprowadzany jest sprzęt do artroskopii. Lekarz bada błonę maziową, a następnie częściowo lub całkowicie ją usuwa. Po operacji staw zostaje unieruchomiony na okres zależny od operowanego stawu.

Synowectomia radioizotopowa ma nieco inny przebieg. W tym przypadku radioizotop wstrzykiwany jest bezpośrednio do stawu. Zabieg jest nieinwazyjny i nie wymaga znieczulenia. Po jego przeprowadzeniu staw jest unieruchamiany, podobnie jak w przypadku operacji.

Przeciwwskazania do zabiegu

Synowectomia jest zabiegiem bezpiecznym, mającym niewielkie ryzyko powikłań, jednak istnieje szereg przeciwwskazań do jej przeprowadzenia:

• nieprawidłowo prowadzone leczenie zachowawcze,
  • ciąża,
  • znaczne zniszczenie stawu, będące skutkiem jego zapalenia.
0 Odpowiedzi

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Podziel się swoim zdaniem.